Wednesday, September 09, 2015

Char Kway Teow...Gout

Assalamualaikum 


Banyak nak cerita tapi bila tulis tak siap-siap! HAHAHA
Ini nak kongsi pengalaman sikit untuk dijadikan pengajaran bersama. :)
Aku ada seorang patient diagnosed with gout. Referred to physio for gout and obesity management. Seriously, ni kira first time treat patient gout. Aku pon tak tahu sangat pasal sakit gout ni. Yang aku tahu, dorang ni banyak makan seafood *judgemental betul*.

Patient seorang lelaki Melayu umur awal 40-an. Berbadan besar dan menghidap penyakit gout dari umur 27 tahun (lebih kurang).  Sejak dari umur 27, sakit gout dia datang bila-bila ikut suka walaupun abang ni takde makan apa-apa seafood pon. Selalu gout abang ni attack dekat kaki sama ada pergelangan kaki ataupun dekat kawasan ibu jari. Kawasan lain yang mungkin sakit juga adalah siku, bahu, tulang belakang, lutut dan dada kadang rasa ketat. Sejak dari umur 27, dia tahan je sakit sebab nak kerja cari duit. Daripada boleh kerja berdiri, duduk, pakai tongkat, pakai kerusi roda, sampai boss pon tak boleh tahan dan abang ni terpaksa diberhentikan kerja atas faktor kesihatan. :'( 

Perkeso refer patient atas tiket 'Return to Work (RTW) Program' sebab konon nya nak bagi patient masuk kerja balik. Selalunya kes RTW ni macam kes accident yang patah tulang atau soft tissue injury yang menyebabkan seseorang itu tidak boleh bekerja atau mengganggu prestasi kerja dia. So siapa yang dah mencarum dengan PERKESO tu, bolehlah claim untuk hal sebegini. Itu lah sebabnya penting untuk cari pekerjaan yang ada mencarum dengan PERKESO dan KWSP ni. Tapi, untuk abang ni rasanya susah dia nak kembali bekerja sebab sakit dia memang tak dijangka.

Okay berbalik kepada tajuk asal. Bila dah lama kenal, aku pon tanyalah macam mana boleh kena gout, muda lagi pulak tu. 

Diriingkaskan, masa tu dia baru jumpa satu kedai char kway teow yang memang sedappp gila la level paradise gituu *over*

Jadi, dalam pukul 6 petang, suspect (sebab macam takbest nak kata mangsa) pon pergilah order sepinggan Char Kway Teow Special untuk dirinya.
Kemudiannn, lepas maghrib suspect ulang lagi sepinggan Char Kway Teow Special.
Pukul 9 malam sepinggan lagi.
Pukul 12 malam sepinggan lagi.
Dalam Pukul 2 pagi sepinggan lagi.

Keesokan harinya lebih kurang waktu petang, suspect rasa sakit sangat mencucuk-cucuk (mungkinlah! aku dah tak ingat dia rasa sakit mcm manaa HAHAHAHAHAHAHAA). Tapi memang sakit la, dia cakap. Kaki tak dapat pijak sampai abang suspect bawak balik kampung untuk berubat. Beberapa hari kat kampung, barulah dia sedar yang dia terkena gout. The end.

Point dia kat sini, dalam masa satu malam tu je lepas dia makan dalam 5 pinggan CKT esok terus kena gout. Sendiri menyesal pon tak guna benda dah jadi. Jadi kita yang sihat ni beringatlah, bersederhanalah dalam apa jua hal. Walaupun sedap sangat atau suka sangat dengan satu benda tu, ingatlah esok lusa masih ada lagi. Islam kan mengajar kita untuk bersederhana :)

************************************

Jadi, saya terasa rajin pulak nak kongsi info mengenai gout ni. HEHE

Inilah dia info secara ringkas mengenai gout menurut pembacaan dan terjemahan (english ke Bahasa Melayu) seorang amatur dari saya.


Gout adalah sejenis keradangan sendi yang menyebabkan kesakitan secara tiba-tiba, kemerahan dan bengkak pada sendi, selalu menyerang ibu jari kaki. Boleh juga menyerang pergelangan kaki, lutut, jari tangan, pergelangan tangan, siku atau sendi-sendi lain. 
Terjadi disebabkan terlebihnya asid uric dalam darah. Asid uric terhasil daripada makanan yang kaya purin (ENG: purine. eg; meat, seafood, shellfish, organ meat- liver, kidney, brain)

Kebanyakkan asid uric akan ditapis oleh buah pinggang dan akan di buang melalui air kencing. Tapi, apabila buah pinggang rosak atau asid uric terlalu banyak, ia tidak dapat ditapis dan kandungan asid uric dalam darah bertambah dan menyebabkan terbentuknya crystals dan melekat pada sendi dan tisu badan. Dikatakan crystals asid uric berbentuk seperti jarum apabila dilihat di bawah microscope.
Lebih teruk lagi, apabila asid uric terlalu tinggi, buah pinggang akan tersumbat yang boleh menyebabkan buah pinggang tidak berfungsi dan pesakit boleh mendapat penyakit batu karang.

Risiko gout adalah kepada;
*obersiti, 
*makan high-purine food
*pesakit darah tinggi,
*medium to heavy alcohol intake,
*mempunyai masalah buah pinggang.

Sakit gout boleh berpanjangan sehingga beberapa jam atau beberapa hari. Ada yang terlalu sakit walaupun hanya terkena sentuhan ringan. Gout boleh menyerang anggota badan pada bila-bila masa walaupun tiada faktor yang memangkin gout. Serangan berterusan berkali-kali pada sendi akan menyebabkan keradangan kronik sehingga berminggu-minggu dan akan memudaratkan sendi terlibat.

Jadi, mencegah adalah lebih baik dari merawat.

sumber dari 
webmd.com, emedicinehealth.com dan juga google translate.


Counting our blessing, people. Jaga kesihatan :)


No comments:

Post a Comment