Tuesday, September 05, 2017

Unexpected Blessing - Umrah Part 1

Okay sebenarnya entry ni ditulis pada Feb 2016. HAHAHAHA.

**********************

Bismillahirahmanirrahim

Better late than never, right? ;p 

Peluang mengerjakan umrah pada 14 Disember 2015 hingga 24 Disember 2015 memang satu pengalaman yang manis dan sangat-sangat bahagiaaaa. Tujuan utama aku kena tulis jugak entry umrah adalah supaya aku terus mengingati moment- moment sewaktu mengerjakan umrah. Supaya rasa seronok berada di Tanah Suci Mekah dan Madinah itu sentiasa aku rindui. Semoga Allah mengekalkan perasan ini. Aminn.

Alhamdulillah kami pergi 4 orang :)
Jujurnya dulu masa dengar Izzairin dengan Omer pergi umrah, aku rasa jealous sangat. Untung betul orang yang muda-muda dah pergi umrah ni. Selalu terfikir yang 
'kita orang biasa ni, bila la nak dapat peluang macam tu'. 

Dah tu Izzairin dengan Omer tu bukan orang biasa? Alien? 
Aku sendiri pon tak pernah terfikir yang aku boleh pergi umrah masa umur 22 tahun. Tapi tengok, dah pergi dah pon. So korang pon boleh! Kebanyakkan orang selalu rasa yang dia belum mampu untuk pergi umrah. Tak mampu dari segi kewangan, amalan, ataupun senang cerita kita ni biasa akan pergi umrah mungkin dalam umur 40 tahun ke atas macam tu. Kannnn? :(

Tapi rugi tauu kalau tunggu tua, takut tak sempat. Ayokk, baik kumpul duit dari sekarang!

 


Kata Mak, Mak memang ada plan dengan Ayah nak pergi umrah dalam tahun 2015, kalau tak dapat lagi tawaran menunaikan haji. Plan aku dengan Kak Fisha pulak nak pergi umrah dalam 2 tahun akan datang, bila dua-dua dah start kerja ni. Tapi tiba-tiba dalam lepas raya Aidilfitri tu, aku dengan kak Fisha termasuk sekali dalam plan mengerjakan umrah mak dengan ayah. Atas alasan lepas ni tiada lagi istilah mahram tumpang. 

Dan lepas tu Along pon start la survey pakej umrah untuk kitorang. Kak Nadiah siap buat kira-kira mana nak dapat duit untuk back up andai aku dengan kak Fisha tak cukup duit. Hihi


So Umrah Desember adalah umrah musim sejuk chu ollss. Kekeke. Tapi walaupun umrah musim sejuk, takde salji pon kat sana! Matahari terpacak je atas kepala. Panas terik jugak sampai cermin spek aku jadi gelap habis. Yang boleh dijadikan indikator musim sejuk ni, aku rasa sebab angin dia. Kadang-kadang angin bertiup perlahan je, kadang-kadang kuat. Bergantung pada tempat. Angin ni yang sejuk! Boleh jadi sejuk gilaa. 

Madinah lagi sejuk kalau nak dibandingkan dengan Mekah. Ada sekali tu, mutawif cakap suhu kat Madinah 10' C. Memang terus pakai baju berlapis-lapis la cerita dia. Time tu aku pakai Tshirt lengan panjang, tracksuit, sarung jubah and last sekali sarung telekung. Barulah boleh berjalan keluar dari hotel dengan tenang, lagi-lagi waktu sebuh. Phewww

Suhu dekat Mekah pulak sekitar 20'C hingga 25'C. Masih sejuk bila waktu subuh, tapi takde la sampai pakai baju berlapis. Cuma ada sekali tu pergi solat subuh terpakai pulak palazo, memang menggigil-gigil la kaki tahan sejuk sampai balik hotel :'(

Panas tapi sejuk! Ni kat Madinah. Bukit Uhud.


Kebanyakan jemaah kitorang ni pergi berkeluarga dalam 3 atau 4 orang. Jadi 1 family dapat lah 1 bilik tak payah share dengan orang lain. 


Hotel di Madinah
Hotel di Mekah
Jarak hotel kitorang dekat Madinah dengan Masjid Nabawi dalam 15 minit (kot, dh tak ingat. HAHA) jalan kaki. Tapi tak terasa sangat sebab jalan terus je nak ke masjid, lalu bangunan-bangunan hotel jugak.
Hotel kat Mekah yang jauhhhhh. Pluss bentuk muka bumi Mekah ni pulak jenis berbukit-bukit. Jadi, berjalanlah kami lebih kurang 20 minit untuk sampai ke Masjid. Takpe takpe  banyak langkah ke masjid, banyaklah pahalanya *pujuk diri sendiri*. Perjalanan pulang ke hotel pula mengambil masa lebih kurang 30 minit disebabkan jemaah yang ramai dan bergantung kepada usaha pendakian untuk pulang ke hotel. Sobs.

 Kawasan dataran Masjidil Haram
Masa kat sana kitorang tak banyak ambil gambar ponn. Nak fokus beribadat katanyaaa. HAHAHA okay tipu je! Nampak tak banyak kepala kat gambar atas ni? Ni nak kena jalan sampai bangunan depan tu, barulah keluar dari kawasan dataran masjid. Pastu nak mulakan pendakian lagi. Nak suruh aku keluarkan phone ambik gambar tengah crowded macam ni, kang ada yang aku bertukar jadi makhluk hijau, haa terus semua orang bagi laluan takde orang nak dekat dahh.
Tapi jangan risau lah aku tak buat benda-benda tu. Hati kena jaga. Sabar kena tinggi! Walaupun tak tinggi mana pon, at least kena ada usaha kan? Hee. 


Luar kwsn Masjidil Haram
Kak Fisha je yang rajin tangkap gambar ni. Yang pasti memang ramai sangat orang, yang nak balik hotel, yang nak masuk kawasan dataran/masjid, belum kira yang jalan stuck sebab orang nak keluarkan phone sebab nak ambil gambar/video lagi. Sebaik time tu takde ig live/story lagi.
Aku doa takde phone yang jatuh je la tengah-tengah orang ramai ni. Bukan apa takut dia kena pijak je masa bongkok nak ambik phone tuu.

Our 1st Umrah.  *sepatutnya aku crop gmbr lantai byk sgt*

Yang pasti, seronok sangat kat sanaaaa. Please kumpul duit untuk pergi umrah lagiii! Heee. Seronok yang sangat seronokkkk. Tenang, damai, sejuk (ke sebab tengah musim sejuk?). Tak serabut fikir pasal kerja ke apaa. Memang fikir nak pergi beribadat je! Doa je lah apa-apa memang makbul! Sungguhhh

Try bayang, kita doa je terus makbul! Tak seronok ke?

Satu contoh : Sepanjang buat tawaf, mak memang berpaut lengan dengan aku. Sekali tu, tangan aku memang rasa lenguh sangat-sangat. Memang rasa nak lepas je tangan mak, tak larat betul. Tapi tak boleh lepas, takut terpisah nanti susah. Kat situ ramai orang. So masa tu memang tak tahu nak buat apa,doa je la. Aku pon doa supaya Allah hilangkan rasa sakit kat tangan aku supaya boleh pegang mak. Doa. Doa. Doa dan tup tup rasa lenguh kat tangan aku terus hilang. Hilang betul. Tak sakit dah. Rasa biasa je bila mak berpaut tu :'). Amazing, Alhamdulillah.

Masa buat umrah, aku memang jalan dengan mak je, Kak Fisha dengan Ayah kadang gerak sorang. Lepas tu, masa tengah sa'ie selalu doa jela untuk berjumpa semula. Memang sebelum habis rukun umrah akan jumpa balik, walaupun dalam ramai-ramai orang tuu. Memang jumpa balik. 

Maka nikmat Allah manakah lagi yang kamu dustakan?

Kat sana, aku doa supaya aku dapat pergi lagi Tanah Suci ni dengan semua ahli keluarga aku.
Aku pon doa semua orang dapat pergi umrah masa muda ni. Perasaan kat sana memang lain sangat. Dah boleh tanam keinginan untuk pergi sana okayy? Pastu usaha dan doa :)

Masjid Nabawi
I'm in loveeee
More to write, InsyaAllah. Semoga Allah mudahkan.

Counting our blessing, people :)

No comments:

Post a Comment